Nowoczesne systemy przyzywowe stosowane są w wielu branżach. Ich wykorzystanie daje możliwość wygodnego komunikowania się oraz adekwatnego reagowania na potrzeby innych, czy to pacjentów, czy klientów. Istotą systemu przywoławczego jest usprawnianie komunikacji oraz nadawanie jej niejako nowej jakości.
Dzięki zastosowaniu systemów przyzywowych możliwe jest szybszy przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi sektorami czy działami. Ich zastosowanie jest szczególnie popularne w gasttronomii oraz w szpitalach i innych placówkach służby zdrowia.
System przyzywowy składa się z szeregu paneli oraz przycisków przyzywowych, łączących dane miejsce za pomocą poszczególnych elementów. Dzięki temu możliwe jest wygodne porozumiewanie się oraz sygnalizowanie swoich potrzeb przez odbiorców danych produktów czy usług.
Wykorzystuje się je również w domach opieki, domach pomocy społecznej, więziennictwie czy w sanatoriach i ośrodkach wypoczynkowych. Wzywanie personelu jest, dzięki zastosowaniu systemu przywoławczego, o wiele szybsze i prostsze. Poza swoją oczywistą funkcją, systemy przywoławcze mogą spełniać również szereg innych zadań.
Rolą tych systemów może być między innymi sterowanie oświetlenie lub zdalne sterowanie sprzętem RTV, w tym telewizorami. Za pomocą systemów przywoławczych możliwe jest również przeprowadzanie nowoczesnej komunikacji głosowej czy odbieralnie stacji radiowych. Poza tym, systemy te służyć mogą do wykonywania połączeń telefonicznych wewnętrznych.
Systemy przyzywowe posiadają wiele zalet. Po pierwsze są proste w obsłudze, co pozwala na korzystanie z nich praktycznie każdemu, czy to dziecku, czy osobie starszej, chorej lub nawet niepełnosprawnej. Kolejną zaletą systemu przyzywowego jest jego niezwykła elastyczność. Mnogość wzorów na rynku sprawia, że każdy może wybrać taki system, jakiego potrzebuje i dowolnie go skonfigurować. W trakcie użytkowania również możliwe jest dodawanie kolejnych funkcjonalności, zwiększając tym samym efektywność działania systemu oraz dopasowując go do zmieniających się potrzeb i oczekiwań odbiorców.
Komunikacja jest priorytetowa w wielu miejscach, usprawnia obsługę klienta, poprawia sprzedaż oraz jakość świadczonych usług.
Zaletą systemów przyzywowych jest również niewątpliwie ich uniwersalność. Sprawdzają się bowiem w wielu branżach, skutecznie usprawniając proces komunikacji. Takie systemy doskonale spełniają swoje zadanie w służbie zdrowia. Z ich licznych zalet korzystają szpitale, prywatne kliniki, centra rehabilitacyjne, domy opieki społecznej oraz pokrewne. Wykorzystanie nowoczesnych systemów przywoławczych sprawia, że pacjenci czują się bardziej komfortowo, ponieważ w każdej chwili mogą poinformować personel o swoich potrzebach. Zalety instalacji przyzywowych wykorzystuje również sektor gastronomiczny. Zastosowanie ich w restauracjach czy kawiarniach znacznie podnosi jakość obsługi, poprzez danie możliwości przywołania kelnera wtedy, gdy tego potrzebujemy. Systemy przywoławcze sprawdzają się również w dużych firmach, gdzie zachodzi konieczność podnoszenia jakości komunikacji.
Systemy przyzywowe w restauracjach, kawiarniach i barach
Systemy przywoławcze doskonale bowiem spełniają swoją funkcję w restauracjach, kawiarniach oraz barach. Odpowiednie dobranie przycisków na panelach pozwala na wprowadzenie systemu przyzywowego praktycznie do każdego lokalu gastronomicznego. Klient może z wykorzystaniem systemu przywołać klienta do stolika, aby złożyć, zmienić lub dopełnić zamówienie, zapłacić rachunek lub podzielić się opinią na temat jakości dań. Zalety systemów przyzywowych pozwalają również na zastosowanie ich w obiektach noclegowych.
Systemy przyzywowe są stosowane również w wielu firmach, w celu lepszej wymiany informacji, łatwiejszego przywoływania pracowników czy rozgłaszania ważnych komunikatów dla określonego grona odbiorców. Dzięki zastosowaniu systemów przywoławczych wszystko odbywa się szybciej, sprawniej i o wiele bardziej efektywnie. Stałe ich doskonalenie sprawia, że coraz więcej branż jest zainteresowanych tymi nowatorskimi rozwiązaniami. Można prognozować, że w niedługim czasie wiele innych sektorów gospodarki zacznie stosować w codziennym funkcjonowaniu nowoczesne i profesjonalne systemy przywoławcze.
W związku z dynamicznym rozwojem gospodarki należy spodziewać się, że zainteresowanie działaniem i zaletami systemów przywoławczych będzie dynamicznie wzrastać.
Oznacza to, że producenci systemów muszą dołożyć wszelkich starań, aby oferować produkty nowoczesne, profesjonalne i łatwe w obsłudze. Już dziś, niejeden system przywoławczy poza przywoływaniem oraz tradycyjną komunikacją werbalną, czyli głosową, umożliwia nam wygłaszanie komunikatów oraz daje dostęp do mass mediów, w tym telewizji, radia czy Internetu. Wiele systemów działa również jak telefon. Taka inteligentna sieć komunikacyjna znajduje szerokie zastosowanie w wielu miejscach. Rozpoczynała swoją karierę od sektora medycznego, gdzie obecnie przeżywa swój prawdziwy rozkwit.
Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań z zakresu systemów przyzywowych. Wyróżnia się 3 podstawowe typy tego rodzaju systemów:
- systemy analogowe
- systemy cyfrowe
- systemy IP
Systemy analogowe to najprostsze i najczęściej najtańsze systemy przyzywowe dostępne na rynku. Podstawowe wersje składają się z punktów przywoławczych oraz centralki. Dodatkowo taki system można wyposażyć w lampy ostrzegawcze czy sygnalizacyjne, czujniki ruchu oraz inne akcesoria. Niektóre z systemów analogowych obsługują dwa poziomy alarmowania – podstawowy i tzw. „Emergency”.
Systemy przyzywowe cyfrowe dają nieco większe możliwości od systemów analogowych. Największą zaletą systemów cyfrowych jest możliwość ich zaprogramowania, by działały zgodnie z żądanymi wytycznymi. Pozwala to na wręcz idealne dostosowanie urządzenia do własnych potrzeb. Podobnie jak w przypadku systemów analogowych, tak i w systemach cyfrowych możliwe jest rozbudowanie zestawu o dodatkowe czujniki, oświetlenie sygnalizacyjne, centralki czy wyświetlacze. Systemy cyfrowe dostępne są najczęściej w wersjach bezprzewodowych.
Systemy przywoławcze IP to obecnie najnowocześniejsze rozwiązanie dostępne na rynku. Urządzenia tego typu wykorzystują do komunikacji internet. Taki produkt umożliwia pełną integrację wszystkich elementów systemu przywoławczego z komputerem czy smartfonem. W niektórych przypadkach centralką może być tablet czy komputer. Daje to też możliwość zdalnego podglądania tego, co się dzieje. Jest to najczęściej wybierane rozwiązanie przez hotele wysokiej klasy.